24 Nisan 2014 Perşembe

Kazakça dersler 5

YAPIM EKLERİ : 

 GEÇMİŞ ZAMAN EKLERİ :
 -dı, -tı , -di, -ti , -gan ,-gen,-kan,-ken , -atın,-etin 

ÖRNEKLER :
Bastadım ( başladım ) , Bastaladı ( Başladı ),Algan ( Aldı ), Almaganmın ( almadım ) ,kelgenbiz ( geldik ), aytatın ( söylerdi. ),kelmegenbiz ( gelmedik )
Olumsuzu üç şekilde olur : jok ( yok ) ve emes ( değil ) ve ''ma'' ekleriyle yapılır . ÖRN : bargan jokpın ( gitmedim. ),Kelgen jokpız ( gelmedik ), bargan emessin ( gelmedin. ) vb...

ŞİMDİKİ ZAMAN EKLERİ : 
-a,-e,-y,-otır,-jat,-tur,-jür, -uvda

ÖRNEKLER : Alamın ( Alıyorum ), Kele jatırmın ( geliyorum ), Jazıp oturmın ( Yazıyorum ),Kelip jürmiz ( Geliyoruz ), Bara jatırmın ( Gidiyorum ), İsteymin ( çalışıyorum ),Jazuvdamın ( yazmaktayım )


GELECEK ZAMAN EKLERİ : 
-a,-e,-mak(şı),-mek(şi), -galı jatırmın ,-galı oturmın ...

ÖRNEKLER : Bargalı jatırmın ( Gideceğim ), Okıymın ( Okuyacağım ), tutamın ( Tutacağım ) , Tutpaymın ( tutmayacağım ),Almakpın ( Almaktayım),Aytpakşımın ( Söylemek niyetindeyim ).

GENİŞ ZAMAN EKLERİ : 
-ar,-er,-r

ÖRNEKLER : Berermin ( veririm ),Aytarmın ( söylerim ),Kelermin (gelirim )

***********************************************************************

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder